فراخوان نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی» منتشر شد

1403/05/16 مرداد

نخستین جشنواره رسانه‌ای «خدمت رضوی» ویژه فعالیت‌های رسانه‌ای خادمیاران کانون‌های خدمت رضوی سراسر کشور برگزار می‌شود.

متن کامل این فراخوان به شرح زیر است:

اهداف جشنواره:

  1. ارتقای کمّی و کیفی محصولات رسانه‌ای کانون‌های خدمت رضوی در سراسر کشور
  2. شناسایی و شبکه‌سازی خادمیاران تولید‌کننده محتواهای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی

محورهای موضوعی:

  1. خدمت رضوی

 الف) تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی

ب) معرفی مصادیق عینی خدمت رضوی در عرصه‌های مختلف عملیاتی کانون‌های خدمت رضوی

 پ) ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک امام رضا(ع)

ت) روایت خادمیاران از لحظات شیرین خدمت به نام حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و برکات و آثار آن در زندگی روزمره

  • سیره رضوی

شخصیت و زندگانی حضرت امام رضا (ع)، تبیین و بررسی مصادیق مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره وجود مبارک حضرت امام رضا(ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به‌ویژه در حوزه عدالت و ظلم‌ستیزی، گفت‌وگو، اخلاق و تعامل با ادیان، جهاد، مبارزه و مقاومت، ایثار و شهادت

  1. زائر و زیارت رضوی

تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا (علیه‌السلام) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری (زیارت از بعید) با بارگاه منور رضوی ارتباط برقرار می‌کنند، زیارت‌اولی‌ها، حس کودکان و نوجوانان در زیارت، زیارت در نگاه اقوام و اقلیت‌های مذهبی، زیارت و هویت‌یابی نسل جوان و نوجوان، مستندنگاری‌های سفر به مشهد مقدس توسط زائران بین‌المللی

  • وقف و نذر رضوی

بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، روایت‌های وقف و نذر واقفان و ناذران و علل و انگیزه‌های وقف و نذر

  • شهید خدمت

بررسی نقش و خدمات خادم‌الرضا (ع)؛ شهید ابراهیم رئیسی در عرصه گستراندن پهنه خدمت رضوی به سراسر کشور

بخش‌های اصلی جشنواره:

  1. تولیدات خبری و تحلیلی

در این بخش تولیدات خادمیاران در خصوص محورهای موضوعی جشنواره به‌ویژه اطلاع‌رسانی خدمات و دستاوردهای کانون‌های خدمت رضوی در نقاط مختلف کشور عرضه شده و به رقابت خواهند پرداخت. 

  1. خبر 
  2. گزارش
  3. مصاحبه
  4. سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی
  5. گزارش خبری رادیویی
  6. گزارش خبری تلویزیونی
  7. عکس خبری (تک‌عکس و گزارش تصویری)
  8. اینفوگرافیک

2. تولیدات مجازی

در حوزه فضای مجازی توجه اصلی بر تولیدات خادمیاران سراسر کشور در بستر فضای مجازی می‌باشد و محصولات  تولید شده در قالب‌بندی متناسب با فضای مجازی مورد توجه خواهد بود. بر این اساس این حوزه شامل بخش‌های ذیل خواهد بود: 

  1. صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماعی
  2. پادکست، برنامه رادیویی ترکیبی، نمایش رادیویی و…
  3. گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)
  4. پست‌های محتوایی با محوریت هشتگ‌های
  5. #چهارشنبه_های_امام_رضایی
  6. #همه_خادم_الرضاییم
  7. #آرام_جانها
  8. #امام_رضا
  9. #بابارضا
  10. #خدمت_صادقانه
  11. فیلم کوتاه، مستند و نماهنگ

در این بخش تولیدات چندرسانه‌ای در قالب‌های زیر که متناسب با محورهای موضوعی جشنواره تولید شده‌اند، به رقابت خواهند پرداخت. 

  1. فیلم کوتاه
  2. فیلم مستند
  3. پویانمایی و موشن‌گرافیک (شامل استوری‌موشن، رئال‌موشن و…)
  4. نماهنگ (شامل نماهنگ‌های یک‌دقیقه‌ای، ریلز و…)

نحوه ارسال آثار:

«خادمیاران سراسر کشور می‌بایست با مراجعه به سامانه اینترنتی جشنواره به نشانی https://mediafest-panel.razavi.ir، آثار خود را ارسال نمایند.»

تقویم زمانی:

آخرین مهلت ارسال آثار: 15 شهریور 1403

غربالگری اولیه آثار و داوری نهایی: 15 شهریور تا 15 مهر 1403

زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان: 21 مهر 1403  همزمان با سالروز ولادت امام حسن عسگری (ع)

 جوایز:

به نفرات برتر هر بخش از جشنواره تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

شرایط عمومی شرکت در جشنواره:

  • صرفاً خادمیاران کانون‌های خدمت رضوی و یاوران رضوی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
  • شرکت‌کنندگان در جشنواره، باید آثار خود را با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی جشنواره در قالب زمان‌بندی تعیین شده به دبیرخانه ارسال نمایند.
  • آثار برتر جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی، مستقیماً در مرحله نهایی جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا (ع) نیز داوری خواهند شد. بنابراین لزومی به ثبت‌نام و ارسال مجدد این آثار در جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) نمی‌باشد.
  • اطلاع‌رسانی مراحل مختلف جشنواره از طریق وب‌سایت سامانه خادمیاری (khademyar.razavi.ir)، انجام می‌شود.
  • آثاری که در فاصله زمانی 1 فروردین 1401 تا پایان مهلت ارسال اثر در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری (دارای مجوز) و شبکه‌های اجتماعی منتشر و یا در شبکه های داخلی و برون‌مرزی صداوسیما و یا شبکه‌های بین‌المللی و یا تلویزیون های اینترنتی و… پخش شده‌اند در جشنواره شرکت داده می‌شوند.
  • تکمیل فرم مشخصات فردی و رسانه‌ای به همراه مشخصات کامل اثر در وب‌سایت جشنواره الزامی است.
  • دبیرخانه جشنواره پس از دریافت اثر از شرکت‌کننده و بررسی اطلاعات ثبت شده طی ده روز کاری تأیید ثبت اثر را به شرکت‌کننده اعلام خواهد نمود.
  • آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره فقط از پدیدآورنده و صاحب حقوقی اثر یا نشریه چاپ شده پذیرفته می‌شود.
  • آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره عودت داده نخواهد شد.
  • دبیرخانه جشنواره مجاز است با حفظ حقوق معنوی صاحب اثر، در حد متعارف آثار منتخب را در امور نمایشگاهی، انتشاراتی، اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی خود استفاده نماید.
  • تصمیم‌گیری در قبال مسایل پیش‌بینی‌نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره خواهد بود.
  • همه آثار باید هماهنگ با یک یا چند مورد از موضوعات و محورهای مطرح شده در جشنواره باشد.
  •  هر نفر در هر یک از قالب‌های جشنواره حداکثر 5 اثر می تواند ارسال کند.
  • به آثار غیرمرتبط و آثاری که با مشخصات ناقص به دبیرخانه جشنواره ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  • به آثاری که بعد از مهلت تعیین‌شده به دبیرخانه ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 شرایط اختصاصی شرکت در جشنواره:

الف- تولیدات خبری و تحلیلی (خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعاتی، گزارش خبری رادیویی، گزارش خبری تلویزیونی).

  1. آثار این بخش می‌بایست در بستر رسانه‌های خبری- تحلیلی رسمی مجوزدار کشور یا کانال‌ها و صفحات مجازی وابسته به آستان قدس رضوی منتشر شده باشد.
  2. در خصوص آثاری که بدون ذکر نام تولیدکننده منتشر شده، ارائه نامه رسمی معرفی تولیدکننده اثر از طرف رسانه الزامی است.
  3. در صورت عدم وجود لینک آثار و یا حجم بالای اثر، امکان ارسال از طریق پست فراهم می‌باشد.
  4. گزارش های خبری رادیویی و تلویزیونی می‌بایست حداکثر 3.5 دقیقه باشد.
  5. در خصوص آثار مکتوب، صرفاً فایل pdf اصل مطلب منتشرشده در رسانه قابل پذیرش است.
  6. تک‌عکس و گزارش تصویری منتشرشده در رسانه‌ها باید با ذکر نام صاحب اثر و یا تأیید رسمی مدیرمسئول رسانه مربوط به همراه لینک صفحه ارائه شود. عکس با فرمت jpg و با ضلع بزرگ 3000 پیکسل و گزارش تصویری‌ها باید در یک فایل به صورت زیپ ارسال شود. در صورت عدم رعایت ابعاد تصاویر اثر ارسالی حذف خواهد شد.
  7. هیچ‌گونه نوشته یا نشانه‌ای اعم از عنوان عکس، نام عکاس، نام رسانه و… نباید روی عکس درج شده باشد.
  8.  عکس‌ها می‌توانند با دوربین حرفه‌ای و یا تلفن همراه تهیه شده باشند ولی نهایتاً در کنار هم داوری خواهند شد. آثار پذیرفته‌شده بایستی در بالاترین کیفیت خروجی دوربین به دبیرخانه ارسال شود.

ب- تولیدات مجازی (صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماعی، پادکست، گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی (خبری یا غیرخبری)

  1. در بخش شبکه های اجتماعی می بایست لینک صفحه و یا کانال مورد نظر در فرم ثبت نام درج گردد.
  2. هنگام ثبت نام در جشنواره مشخصات کامل مدیر یا مدیران صفحه یا کانال می بایست اعلام شود.
  3. تمامی کانال‌هایی که قبل از این ایجاد شده‌اند، می توانند با رعایت ضوابط در جشنواره حضور یابند.

ج- فیلم کوتاه، مستند و نماهنگ

  1. آثار این بخش حتماً باید در بازه زمانی اول فروردین 1401 تا پایان مهلت ارسال آثار در یک شبکه تلویزیونی داخلی، برون‌مرزی یا بین‌المللی و یا تلویزیون‌های اینترنتی و پلتفرم‌ها پخش شده باشد.
  2. در صورت حجم بالای آثار  (فقط آثاری که بیشتر از 200 مگابایت است) علاوه بر تکمیل فرم در سایت، می‌بایست اثر را در قالب 2 نسخه دی‌وی‌دی به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و یا فایل اثر را و یا لینک نسخه آپلود شده آن  را از طریق پیام‌رسان‌ها همراه با توضیحات و مشخصات به شماره 09035270234 ارسال نمایند ضمناً نسخه DVD در آرشیو دبیرخانه جشنواره نگهداری می‌شود.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: