طرح‌های مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در راستای تحکیم پیوند خانواده همچنان پیشتاز است؛

آغاز زندگی مشترک سعادتمند با یاد خدا و لطف حضرت رضا (ع)

1403/06/20 شهریور

ماه‌ها از آن روز شیرین می‌گذرد. روزی که برای زهرا و سعید در حریم قدسی رضوی، خطبه عقد تلاوت شد. سر سفره عقد، هنگام خوانش خطبه هر دو حال و هوای عجیبی داشتند. نیت کردند و از خداوند خواستند با نگاه ویژه و عنایت آقاجان امام رضا (ع) بتوانند تلاطم‌ها و امواج سخت زندگی را بگذرانند.

زهرا و سعید این روزها در حال گذراندن طرح «زندگی به سبک رضوی» هستند و از این اتفاق ناب خوشحال‌اند. هر دو با نیتی خالصانه و دل‌هایی پر امید، باز بار سفر بسته‌اند، کفش به پا کرده و قدم‌به‌قدم با هم برای دیدار با امام خویش آماده شده‌اند.
سعید این سفر را برای خود فرصتی بسیار ارزشمند و گرانبها می‌داند و هر لحظه می‌گوید: «امام رئوف خودشون شرایط ازدواجم رو فراهم کردند، ما رو طلبیدند و ان‌شاءالله که در مسیر پر پیچ‌وخم زندگی ما رو یاری می‌کنند».
زهرا هم زبان به تشکر و سپاس از امام رئوف باز کرده و آرزو دارد با عنایت امام مهربان، زندگی آرامی همراه با بچه‌های سالم و توانمند از طرف خداوند به او و همسرش اعطا شود. عقدنامه را برای گرفتن غذای حضرتی با خود به همراه آورده‌اند و تلاش دارند تا در این دیدار دو نفرشان با حضرت یار، مهمانِ خان کریمانه اهل‌بیت (ع) شوند و نمکی از این سفره با خود به همراه ببرند. «زندگی به سبک رضوی» طرحی است که به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، سال‌هاست سعیدها و زهراهای زیادی را در مسیر درست زندگی مشترک هدایت می‌کند.

 آموزه‌هایی به سبک رضوی
طرح «زندگی به سبک رضوی» تنها یکی از طرح‌هایی است که به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در حال اجراست. این مرکز چند سالی است که گام‌هایی جدی برای رشد و تحکیم زندگی نسل جوان برداشته و تلاش دارد تا این گام‌ها را تعالی بخشد و زمینه ایجاد نسلی جوان، پویا و امام رضایی را فراهم سازد. معصومه باعدی رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، دربارهٔ این طرح می‌گوید: زندگی به سبک رضوی طرحی است که از سال ۱۳۹۵ در آستان قدس رضوی آغاز شده و هدفش بنیان و تحکیم زندگی نومزدوجینی است که یک سال از زندگی مشترکشان گذشته باشد.
وی با اشاره به نحوه شرکت در این طرح عنوان می‌کند: اسامی که در این طرح قرار می‌گیرند، افرادی هستند که در حرم مطهر رضوی خطبه عقدشان خوانده شده و اکثرا مشهدی هستند. برگزاری همایش‌ها، اجرای کارگاه‌های مختلف در مورد مهارت‌های زندگی و نحوه مواجهه با امور گوناگون، برگزاری جلسات مشاوره و پشتیبانی یک تا سه سال توسط کارشناسان متخصص از جمله ریز برنامه‌های طرح زندگی به سبک رضوی برای مخاطبان به شمار می‌آید.
باعدی این طرح را برای نومزدوجین بسیار خوب و ارزشمند دانسته و بیان می‌کند: ابتدای زندگی مشترک برای تمام زوج‌های جوان با سختی‌ها و تنش‌های بسیاری همراه است که شرکت در این طرح می‌تواند به نومزدوجین در حل مسائل ابتدایی زوجین، شناخت یکدیگر، پیشگیری از اختلافات زناشویی یاری رساند.
 حسنا؛ تقسیم مهربانی برای زوج‌های کم‌بضاعت
الهام و یونس هنوز باور نمی‌کنند عنایت رضوی چطور مثل یک معجزه، وارد زندگی‌شان شده است. در خانهٔ کوچکشان به هر طرف که می‌نگرند و اثاثیه منزل را می‌بینند، لطف خداوند و مهر امام رئوف موج می‌زند. آن‌ها زندگی ساده ولی صمیمی خود را از آقا دارند و نذر کرده‌اند به پاس این لطف، هر سال حتی یک روزه، به زیارت ایشان بروند و از امام رئوف تشکر کنند.
طرح «حسنا» یکی دیگر از طرح‌های بااهمیت مرکز امور بانوان است که چند سالی است به یاری بنیاد کرامت رضوی و کمک‌های مردمی، اجرا می‌شود. باعدی در این‌باره می‌گوید: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی و نیز با همکاری مجموعه نهادها و تشکل‌های مردمی، طرح‌های گوناگونی برای تسهیلگری ازدواج و کمک به زوجین احسان‌جو انجام شده که حسنا یکی از آن‌ها است. وی ادامه می‌دهد: در این طرح اقلام اساسی جهیزیه نوعروسان تهیه و میان زوجین نیازمند توزیع می‌شود. زوجین بسیاری در سطح کشور زندگی مشترک خود را با یاری این مجموعه شروع کرده‌اند. طرح حسنا مخفف عبارت حامیان سنت نبوی ازدواج است و در سطح ملی اجرا می‌شود. در این طرح، ۵ قلم از اقلام اساسی جهیزیه به نوعروسان تقدیم می‌گردد. رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی عنوان می‌کند: برنامه پویش هدیه امام به‌صورت ملی و توسط شبکه حسنا انجام شده و در آن اقلامی در ۲۴ استان کشور برای جهیزیه میان نوعروسان مناطق محروم توزیع گردیده است. در این طرح ۴۰۰ سری جهیزیه دارای ۵ قلم اساسی یعنی یخچال، اجاق‌گاز، لباسشویی، جاروبرقی و فرش تهیه و به نومزدوجین نیازمند اهدا می‌شود.

 شکوه مادری؛ شبکه ‌ای با ۸۰ هزار عضو
شادی و سامان، دوقلوها را صدا می‌کنند که در صحن پیامبر اعظم (ص) با شیطنت روی فرش‌ها دنبال هم می‌دوند. سارا، باوقار گوشه فرش نماز می‌خواند و سوگل، در آغوش مادر به‌خواب‌رفته است. ناگهان می‌خندد. شاید فرشته‌های حریم رضوی به خوابش آمده‌اند. سامان به دنبال پسرها می‌رود و شادی چشم به حریم امن آقا می‌دوزد. هروقت مشهد می‌آیند، آرامش اینجا را حاضر نیست با هیچ‌چیز دیگری عوض کند. اما امسال این سفر برایش، حس دیگری دارد. می‌گوید آمده تا از امام مهربان تشکر کند. برای افتخاری که قبلاً نصیبش شده است. برگزیده شدن در طرح «شکوه مادری» در استان خودشان. چشم‌ها را می‌بندد و لحظه‌به‌لحظه آن شب رویایی در ذهنش تداعی می‌شود. چشم‌هایش حالا بارانی است.
باعدی با اشاره به طرح «شکوه مادری» می‌گوید: این طرح از سال ۱۳۹۹ به مرحله اجرا در آمد. طرحی که به‌صورت فراخوان است و با معرفی سامانه آن در فضای مجازی، مادران بیش از ۳ فرزند زیر چهل سال ثبت‌نام می‌کنند. مادرانی که قاری و حافظ قرآن هستند یا ویژگی برجسته‌ای مانند حضور در امور فرهنگی و دینی، کنشگری اجتماعی و… دارند نیز در این طرح شرکت می‌کنند و مورد گزینش واقع می‌شوند.
وی می‌افزاید: در یکی دو سال اخیر علاوه بر این مادران زیر چهل سال که دارای بیش از سه فرزند بوده، آیتم‌های دیگری مانند مادران موفق، مادران مقاومت، کنشگران حوزه جمعیت و… نیز به شرایط این طرح افزوده شده تا از مادران برگزیده در این حوزه تجلیل شود.
باعدی بیان می‌کند: به دنبال طرح شکوه مادری؛ طرح شمیم رضوی با حضور مادران مشتاق و دارای بیش از سه فرزند با دغدغه طرح فرزندآوری ایجاد شد که آنان به‌عنوان مسئول هسته، مادران در شُرُف بارداری را به‌دور خودشان جمع کرده و برایشان آموزش‌هایی ارائه می‌دهند و تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر به شبکه شکوه مادری پیوسته‌اند.

گزارشگر: سمانه عیدی کاخکی

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: