معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی به مناسبت «هفته برنامه ریزی» به تشریح اقدامات و برنامه های بنیاد کرامت رضوی پرداخت.
محمد زرگر، گفت: اقدامات بنیاد کرامت رضوی که در سیاست های کلان در قالب اصول موضوعه 19 تا 22 به این بنیاد ابلاغ شده است در سه لایه قابل دسته بندی است، نخست لایه رسیدگی به احسان پذیران است که شامل ارائه خدمات همچون تسهیل زیارت، خدمات سلامت، کمک به تحصیل، حمایت از نومزدوجین محروم، کاهش آسیب های اجتماعی، کمک به درمان ناباروری به 4 دهک اول می باشد.
وی افزود: لایه دوم «توانمندسازی و توان افزایی احسان پذیران» است که به امور اشتغال، مهارت آموزی، مهارت افزایی و کارآفرینی اجتماعی احسان پذیران مرتبط است. همچنین لایه سوم «اقدامات زیر ساختی عام المنفعه در مناطق موقوفه دار و هدف» است که از سوی تولیت معزز ابلاغ می شود.
معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این بنیاد از بدو تشکیل با مشارکت خیران منشاء خدمات زیادی برای احسان پذیران سطح کشور بوده که این خدمات در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و انتظار ایشان از آستان قدس رضوی، تحت رهمنودهای تولیت معظم آستان قدس رضوی برای خدمترسانی به مردم بهویژه احسان پذیران در مناطق موقوفه دار و هدف با تلاش همکاران و خادمیاران عزیز ادامه پیدا کرده است.
تسهیل زیارت در مرزها و مسیرهای منتهی به مشهد مقدس
وی افزود: یکی از سیاستها در بنیاد کرامت تسهیل زیارت زائرین در مرزها و مسیرهای منتهی به مشهد مقدس می باشد که در این خصوص از ابتدای روزهای دهه آخرصفر با برپایی و حمایت از مواکب در مرزهای ورودی کشور و مرز مهران جهت پذیرایی از زائرین اباعبدالله الحسین(ع) در پیاده روی عظیم اربعین کار خود را شروع و با برپایی و حمایت از مواکب مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و اطراف حرم مطهر رضوی موجبات رفاه و آسایش زائرین و عزاداران که شامل اسکان، اطعام ، خدمات سلامت و …. بود را فراهم کردیم.
اجرای برنامه میان مدت دوم
معاون طرح و برنامه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در ادامه اظهارداشت: پس از ابلاغ سیاست های کلان آستان قدس رضوی این معاونت همگام با ضوابط ابلاغی ستاد مرکزی، برای اجرای سیاست های بخشی بنیاد کرامت رضوی، 3 برنامه عملیاتی با رویکرد پایه گذاری، ثبیت و جهش اجرای سیاست ها و خدمات را در نظر گرفت که هم اکنون در سال آخر برنامه اول هستیم و با ارزیابی و آسیب شناسی این برنامه، تدوین برنامه میان مدت دوم بنیاد کرامت رضوی با رویکرد ارتقای برنامه های توانمندسازی احسان پذیران و افزایش بهره وری زیرساخت های در اختیار، در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: تولیت معزز در دیدار اخیر با مدیران بنیاد کرامت رضوی فرموند “مجموعه اقدامات بنیاد کرامت رضوی باید فاخر، ممتاز و جریان ساز باشد” که این موضوع سرلوحه برنامه های بنیاد در برنامه میان مدت می باشد.
ارائه خدمات با 160هزارنفر خادمیار در سطح کشور
زرگر خاطرنشان کرد: در راستای خدمات دهی ارزنده این بنیاد،6 مرکز در قالب بنیاد کرامت رضوی مشغول خدمت به زائران و مجاوران امام رئوف هستند که این مراکز شامل معاونت خدمات اجتماعی، موسسه موقوفه خدمات زائر، موسسه تربیت بدنی،مرکز بانوان و امور خانواده، مرکز جامع مشاوره و مرکز خادمیاری و کانونهای خدمت رضوی می باشد که خادمیاران عزیز مرکز خادمیاری این بنیاد با شبکه ای متشکل از حدود 160 هزار خادمیار و در قالب کانونهای خدمت رضوی استانی در دو لایه عمومی و 19 کانون تخصصی به صورت مستمر و با نظارت ستاد مرکز در حال ارائه خدمت به احسان پذیران می باشند.
زرگر با بیان این که در برنامه های پیش رو، تسهیل زیارت زائران به ویژه زائر اولی ها از اولویت های این بنیاد است، گفت: بهره وری زیرساخت های در اختیار به منظور ارائه بهتر خدمات اجتماعی و حرکت به سمت کاهش تصدی گری و نقش آفرینی اجتماعی در برنامه دوم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
حمایت از طرحها و ایدههای خلاق حوزه اجتماعی
وی افزود: موضوع حمایت از طرح ها و ایده های خلاق و نوآورانه در ارائه خدمات اجتماعی به زائرین و مجاورین امام رئوف با اولویت طرح های حوزه اشتغال، جوانی جمعیت، زیارت، بهره وری و پایدارسازی مشارکت های مردمی در قالب خانه خلاق بنیاد کرامت رضوی در حال اجرا و پیگیری می باشد. طرح های خلاقانه در دو سطح نوآوری در مراحل ارائه خدمت و یا نوآوری در خدمت تعریف گردیده است که در برنامه دوم بنیاد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع ارائه به موقع خدمات به احسان پذیران و جامعه هدف یکی از برنامه های جدی این حوزه است که بدین منظور 18 فرآیند کلیدی بنیاد کرامت رضوی تدوین و چابک سازی شده است . همچنین به منظور بهبود عملکرد مراکز این بنیاد، موضوع پایش های فصلی و سالیانه با تدوین شاخص های عملیاتی و اهداف سنواتی در حال اجرا می باشد.
وی با بیان اینکه بنیاد کرامت رضوی با گروه احسان پذیران و گروه خیران، نیکوکاران، ناذران و… مرتبط است، گفت: در این راستا بنیاد کرامت رضوی در راستای مدیریت و هدایت صحیح منابع در اختیار و همچنین به جهت جلوگیری از ارائه خدمات تکراری به احسان پذیران ضمن راه اندازی سامانه کرامت (ثبت خدمات) به بانکهای اطلاعاتی رفاه ایرانیان، ثبت احوال، بهزیستی، کمیته امداد و بیمه ها متصل شده است.
معاون طرح و برنامه در پایان سخنان خود از برنامه ریزی و پیش بینی برگزاری دو کلان پروژه در سطح بنیاد کرامت در قالب برنامه میان مدت سه ساله دوم خبر داد وگفت: هوشمندسازی کلیه فرآیندها و برنامه های ارائه خدمت با بهره گیری از هوش مصنوعی و پروژه دوم نقش زنان در خلق تصویر امیدآفرین آینده ایران از جمله این موارد است.
زرگر همچنین از برخی از اقدامات بنیاد کرامت رضوی در قالب تفاهم نامه های مشارکتی با سایر نهادها، سامانه های طراحی شده جهت ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف و نیز پروژه های عمرانی در حوزه بنیاد کرامت خبرداد.