مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی تشریح کرد:

اثرات مثبت انعکاس رسانه‌ای اقدامات آستان قدس رضوی 

1403/09/01 آذر

محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی که ۳۰ آبان‌ ماه در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی، برگزار شد، اثرات مثبت انعکاس رسانه‌ای اقدامات آستان قدس رضوی در کشور را تشریح کرد.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در این مراسم گفت: انتشار اخبار اقدامات آستان قدس، نه‌تنها ارادت مردم به امام رضا (ع) را تقویت می‌کند، بلکه تأثیرات مثبتی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نیز به همراه دارد. این اقدامات نشان می‌دهد که آستان قدس نه‌تنها یک مرکز دینی، بلکه نهادی اجتماعی و حامی مردم است.

محمدحسین استاد آقا، با تأکید بر نقش مهم آستان قدس رضوی در فعالیت‌های اجتماعی و حمایتی، اظهار کرد: در طول دو، سه سال گذشته، به برکت امام رضا(ع)، بنیاد کرامت رضوی موفق شده 1000 زندانی را که به دلیل جرائم غیرعمد مالی در زندان بودند، آزاد کند. این اقدام بزرگ، نشانه‌ای از تأثیر گسترده آستان قدس در زندگی مردم و تقویت محبت عمومی نسبت به امام هشتم(ع)، است.
وی افزود: بازتاب این خبر در میان مردم بسیار گسترده بوده و نشان‌دهنده علاقه و ارادت جامعه به حضرت رضا(ع) است.
وی تصریح کرد: این احساسات از دل مردم و با ادبیات مختلف بیان می‌شود و هرکدام نمادی از محبت قلبی مردم به امام هشتم(ع) است.
استاد آقا با اشاره به‌ضرورت تعامل در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی گفت: باید فضای رسانه‌ای را گسترش دهیم تا افراد با نگرش‌ها و ادبیات مختلف بتوانند نظرات خود را در ارتباط با فعالیت‌های آستان قدس رضوی، بیان کنند.
تقویت کانون‌های رسانه‌ای وابسته به آستان قدس

استاد آقا با تأکید بر ضرورت تقویت کانون‌های رسانه‌ای وابسته به آستان قدس،گفت: کانون‌های رسانه‌ای، با مدیریت مرکز خیریه و مرکز ارتباطات آستان قدس، نقشی کلیدی در اطلاع‌رسانی این اقدامات دارند و باید با تعامل و توسعه این مراکز، فضایی فراهم کنیم تا فعالیت‌ها باکیفیت بهتر و گستردگی بیشتری انجام شود.
وی در پایان گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مستمر میان کانون‌های رسانه‌ای و مرکز ارتباطات آستان قدس، بتوانیم این جریان مثبت را ادامه دهیم و زمینه گسترش محبت و ارادت به امام رضا (ع) را بیش‌ازپیش، فراهم کنیم.
این مسیر، راهی است که می‌تواند به حل مشکلات اجتماعی، تقویت همبستگی ملی و ارتقای معنویت در جامعه منجر شود.

فعالیت 3 هزار خادم‌یار رسانه‌ای در کشور برای نشر معارف رضوی 

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، در این مراسم، هدف از برگزاری جشنواره خدمت رضوی را تقویت جریان خادم‌یاری رسانه‌ای با محوریت ترویج فرهنگ رضوی ذکر کرد.
محسن هوشمند، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی که ۳۰ آبان‌ ماه در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی، برگزار شد، با اشاره به توسعه جریان خادم‌یاری در سراسر کشور، این حرکت را یکی از اقدامات مهم و معنوی آستان قدس رضوی، برشمرد.
وی با اشاره به اهمیت خدمت در بارگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، اظهار کرد: جریان خادم‌یاری فرصتی فراهم آورده تا افراد در هر نقطه‌ای بتوانند به جرگه خادمان رضوی بپیوندند. این جریان با محوریت نگاه ویژه تولیت معزز آستان قدس رضوی توسعه‌یافته و بستری جدید برای گسترش فرهنگ خدمت‌رسانی، ایجاد کرده است.
هوشمند به نقش رسانه‌ها در تقویت این جریان اشاره کرد و گفت: بیش از سه هزار نفر از خادم‌یاران رسانه‌ای در سراسر کشور به نام و شناسه مشخص ساماندهی شده‌اند که نقش مهمی در تولید و انتشار محتواهای مرتبط با آستان قدس رضوی دارند، اما هنوز ظرفیت‌های این بخش، به طور کامل مورد استفاده قرارنگرفته است.
وی با اشاره به انتظارات اصلی از خادم‌یاران رسانه‌ای  گفت: از خادم‌یاران رسانه‌ای انتظار داریم، ضمن انعکاس خدمات گسترده خادم‌یاری در سراسر کشور با بسط و نشر معارف رضوی وبا استفاده از قالب‌های هنری و رسانه‌ای، به توسعه شبکه انتشار محتوای رضوی در سطح بین‌المللی کمک کنند.
هوشمند تأکید کرد: شبکه خادم‌یاری رسانه‌ای می‌تواند با ساماندهی بهتر و بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید، در ترویج فرهنگ رضوی و انتقال انوار معنوی این بارگاه مقدس به جهان تأثیرگذار باشد.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، ادامه داد: این جشنواره، نقطه آغاز یا عطفی برای فعالیت‌های رسانه‌ای مرتبط با خادم‌یاری امام رضا (ع) است و از مسئولان درخواست داریم تا حمایت‌های بیشتری در این زمینه انجام دهند.

گسترش فرهنگ خدمت رضوی
دبیر جشنواره خدمت رضوی و جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) نیز در این مراسم بابیان اینکه جشنواره خدمت رضوی، با هدف گسترش فرهنگ خدمت رضوی و نمایش برکات حضور خادم یاران کانون‌های خدمت رضوی در سراسر کشور برگزار شده است، گفت: این برکات سال‌هاست که در جای جای روستاها و شهرهای کشور لمس شده و آثار آن در زندگی مردم مشهود است.
وحدت عماد افزود: جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی با همکاری بنیاد کرامت رضوی و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس، با اهداف کلان آغاز شد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتقای کمی و کیفی محصولات رسانه‌ای خادم یاران و شناسایی و شبکه‌سازی تولیدکنندگان محتوای رضوی اشاره کرد.
وی محورهای موضوعی جشنواره را خدمت رضوی، سیره حضرت رضا (ع)، زیارت رضوی، وقف و نذر، شهید خدمت با تاکید بر گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی، طراحی و اجرا شدند.
عماد افزود: فراخوان این جشنواره از 25 مردادماه سال جاری آغاز شد و دریافت آثار تا ابتدای مهر ادامه داشت. دبیرخانه جشنواره پس از جمع‌آوری آثار از سراسر کشور، به تکمیل مدارک و رفع نقص‌ها پرداخت. فرآیند غربالگری اولیه تا پایان مهرماه به اتمام رسید و داوری آثار در پانزدهم آبان ماه خاتمه یافت.
مشارکت ۱۶۰۴ خادمیار و یاور رضوی در جشنواره

دبیر جشنواره خدمت رضوی و جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) با ارائه آمار شرکت‌کنندگان و آثار گفت: در این جشنواره 1604 خادمیار و یاور رضوی مشارکت داشتند و 1978 اثر به دبیرخانه ارسال شد.
عماد در خصوص قالب های آثار دریافتی بیان کرد: آثار ارسالی تولیدات خبری و تحلیلی، 462 اثر، تولیدات صوتی و تصویری، 530 اثر، تولیدات مجازی 476 اثر و عکس‌ خبری 508 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
وی گفت: 845 نفر از آقایان و 759 نفر از بانوان در این جشنواره حضور داشتند. همچنین، استان تهران با 226 شرکت‌کننده فعال‌ترین استان در این دوره بود. پس از آن، اصفهان با 104 نفر، خراسان رضوی با 92 نفر، آذربایجان شرقی با 80 نفر و مازندران با 67 نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از استان کرمانشاه نیز یک اثر در جشنواره ثبت شد.
دبیر جشنواره با اشاره به قالب‌های متنوع آثار ارسال شده گفت: تولیدات صوتی و تصویری شامل نماهنگ‌ها، مستندها، برنامه‌های رادیویی، موشن‌گرافیک و فیلم کوتاه بود. در بخش تولیدات مجازی نیز گزارش‌ها، پادکست‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی برجسته بودند. در حوزه عکس‌های خبری، 508 اثر شامل تک عکس و گزارش‌های تصویری به دبیرخانه ارسال شد.
شناسایی و تقویت ظرفیت های رسانه‌ای خادمیاران 

عماد تأکید کرد: این جشنواره گام مهمی در شناسایی و تقویت ظرفیت‌های رسانه‌ای خادمیاران است و امید داریم که با تداوم این حرکت فرهنگی، شاهد رشد کمی و کیفی تولیدات مرتبط با فرهنگ رضوی و انسجام بیشتر شبکه تولید محتوای رضوی در کشور باشیم.
وی ادامه داد: خراسان رضوی با حضور ۹۲ شرکت‌کننده، پس از تهران و اصفهان جایگاه سوم را در نخستین جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی کسب کرده است.

معرفی بخش‌ها و افراد برتر نخستین جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی 

در پایان مراسم و آیین اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای خدمت رضوی بخش‌های برتر آن معرفی و از آنان با اهدای لوح و جوایزی تجلیل شد. بر اساس این گزارش، در این جشنواره در بخش رسانه‌های خبری و تحلیلی و بخش خبر، سعیده سادات مجیدی خانیانی، فاطمه دقاق‌نژاد و روح‌الله قلی‌پور مرز بالی رتبه اول تا سوم را کسب  کردند و محمد ساریچلوبه عنوان شایسته تقدیر، معرفی شد.
در بخش گزارش هم زهره مهر نوروزی و  زهرا طاهری حایز  رتبه اول و دوم شدند و رتبه سوم مشترک به لیدا طهماسبی کوهپایه و مصطفی قطبی جوشقانی رسید.همچنین در بخش سرمقاله، مقاله و یادداشت مطبوعات،زهرا اسدی،امین صبحی  و حامد شجاعی باقنی، به ترتیب صاحب رتبه اول تا سوم شده و بهناز مقدس هم شایسته تقدیر اعلام شد. در بخش تیترهم،  فروغ یزد خواستی  رتبه نخست را ازآن خود کرد. دربخش گزارش خبری  تلویزیون، رتبه نخست به فاطمه امینی کیوج  رسید و در بخش رادیویی نیز رقیه  نصیرزاده، شایسته تقدیر شد.همچنین در بخش اینفوگرافیک، رتبه نخست ازآن سهراب جعفری شد ومحسن دهقان، شایسته تقدیر شد.
در بخش رسانه‌های مجازی، بخش گزارش ویدئویی ویژه فضای مجازی ، ریحانه یونس‌زاده شیرازی،حایز رتبه نخست و رتبه دوم از آن ابوذر خوشبخت شد.
همچنین در بخش صفحه و کانال در شبکه‌های اجتماع،رتبه نخست را محمدرضا پیشگاهی  کسب و رتبه دوم هم به راضیه غلامی، رسید. بنابراین گزارش، در بخش پادکست ویژه فضای مجازی  نیز،مریم یحیایی، افشین امیاری و مسعود فرخزاده به ترتیب به مقام اول تاسوم نایل شدند .
در بخش رسانه‌های صوتی و تصویری  وبخش فیلم کوتاه ، فرهاد ملک‌پور شهرکی، شایسته تقدیرشد و دربخش نماهنگ  نیز ابوالفضل قاسمی وامین قربانی حایز رتبه اول ودوم شدند ورتبه سوم مشترک هم به علیرضا فتاحی دولت‌آبادی و محمد دهقان باغی رسید.
در بخش پویانمایی و موشن‌گراف ،محسن بغلانی  شایسته تقدیراعلام و در بخش برنامه رادیویی ترکیبی هم رتبه نخست ازآن اسکندر رحیمی  شد و رتبه دوم مشترک هم به  فاطمه امینی کیوج و مرضیه فولادوند، رسید.
در  بخش مستند هم رتبه نخست از آن محمدرضا نیلفروشان  شد و علی شفیعی  هم شایسته تقدیر معرفی شد.
در  بخش عکس  و بخش تک عکس نیز مجید صالح شریفی،نرگس شاکی و  سید محدثه حسین  رتبه اول تا سوم را به دست آوردند و  فاطمه زارعی  هم  شایسته تقدیر، اعلام شد.
از سویی، در بخش گزارش تصویری (مجموعه عکس)، رتبه نخست از آن  خادم‌یاران رسانه‌ای امام رضا (ع)، شامل،فاطمه رحیمیان، فاطمه سادات کشمیری، مائده ابراهیم‌زاده، مبینا علی‌پور، مریم محمدزاده، معصومه بختیاری، نرجس شاکری، فرزانه چخماق‌ساز، الهه فرسان، حدیث محمدقلی، زهرا سادات موسویان، سارا یوسف، سید اعظم سیدی‌زاده، سید محدث حسینی، فاطمه حسنی، فاطمه دسترس و فرزانه چخماق‌ساز شد و رتبه دوم به  نرجس شاکری رسید، و رتبه سوم از آن مهدی ایمانی  شد و نرجس شاکی در این بخش، شایسته تقدیر معرفی شد.
لازم به ذکر است در پایان این مراسم برخی از برگزیدگان جشنواره نیز هدایای خود را به جبهه مقاومت، تقدیم کردند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: