اختتامیه کنگره «موکب کلمات» اواخر محرم در مشهد برپا می‌شود/ تولید آلبوم صوتی اربعین

1398/05/14 مرداد

نشست خبری کنگره ملی شعر اربعین با عنوان موکب کلمات صبح امروز با حضور محسن منصوری مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی و مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع)، جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع)، محمدعلی مجاهدی دبیر علمی بخش شعر کنگره، مهدی زنگنه دبیر علمی بخش نوحه کنگره و هادی جانفدا دبیر اجرایی کنگره […]

نشست خبری کنگره ملی شعر اربعین با عنوان موکب کلمات صبح امروز با حضور محسن منصوری مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی و مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع)، جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع)، محمدعلی مجاهدی دبیر علمی بخش شعر کنگره، مهدی زنگنه دبیر علمی بخش نوحه کنگره و هادی جانفدا دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.

 

شعر آئینی بعد از ۱۱۰۰ سال به شکوفایی رسیده است

در این نشست، محمدعلی مجاهدی دبیر علمی بخش شعر کنگره در اسن نشست با بیان اینکه زمانی که بنا بود پیامبر(ص) دین خدا را به صورت علنی عرضه کند، همزمان بود با زمانی که شاعران در عصر جاهلی برای همطرازی با آثار خود حریف می‌طلبیدند، اظهارداشت: موضوع شعر در عصر جاعلی موضوعاتی شامل رزم، بزم، عیش و … داشت و با روح معارف اسلامی تضاد داشت و پیامبر (ص) در گام اول آیات پایانی سوره شعرا را که می‌فرمود: « وَالشُّعَرَاءُ یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ؛ و شاعران را گمراهان پیروى مى کنند» خواندند و این حرکت موجب شد شعر عصر جاهلی در عرصه اسلام ورودی نداشته باشد لذا آنان شروع به مخالفت با پیامبر کردند.

وی افزود: شاعران آن دوران برای مقابله با پیامبر(ص)  اشعاری را به زبانی روان می سرودند و به کودکان آموزش می‌دادند تا در مسیر حرکت پیامبر(ص) در کوچه‌ها بخوانند، پیامبر (ص) فرمودند به خدا سوگند تحمل زخم تیر برای من راحت‌تر از شعر آن‌هاست لذا دو مرتبه به افرادی که طبع شعر داشتند فرمودند با آنها مقابله کنید که جبرائیل نیز شما را کمک خواهد کرد.

مجاهدی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی در انجمن‌های شعر آن دوران حضور پیدا می‌کردم و شعر آئینی و ولایی می‌خواندم، افزود: آنها با حضور و شعر خوانی من مخالف بودن و چندان برایشان خوشایند نبود اما بعد از انقلاب اسلامی، در این دو دهه شاهد شکوفایی شعر آئینی هستیم.

دبیر علمی بخش شعر کنگره ملی شعر اربعین با بیان اینکه هیچ شعری نتوانست پابه‌پای شعر آئینی در دوران اخیر رشد کند، افزود: امروز شاهد به گل نشستن نهال تنومند شعر آئینی بعد از سابقه ۱۱۰۰ هستیم البته در یان زمینه هنوز در عرصه توحید، اخلاق و عرفان متاسفانه کم‌کاری‌هایی داریم اما در حوزه‌هایی مانند مقاومت، پایداری و عاشورا آثار بسیار فاخری تولید شده است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر شاعران جوان آئینی توانسته‌اند عرصه ةای مغفول در حوزه عاشورا را با آثار خود پرکنند به طوری که می‌توانیم ادعا کنیم امروز به برکت انقلاب اسلامی و عنایت اهل بیت(ع) آثاری در قلمرو شعر آئینی آفریده شده است که غالب آنها سبقه ماندگاری دارد.

مجاهدی تصریح کرد: نوحه اثرگذاری بیشتری از شعر دارد اما آسیبةایش بیشتر است و باید در این عرصه دقت نظری بیشتری داشت.

شعر در دستگاه اهل بیت(ع) دارای جایگاه رفیعی است

محسن منصوری مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی و مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) نیز در این نشست اظهارداشت: نباید کرامت به دلیل مسئولیت داشتن در حوزه اربعین آستان قدس رضوی در این عرصه فعالیت دارد و معتقدیم در سال‌های اخیر پدیده نجات بخش اربعین توانسته فریادرس همگان باشد. الحمدلله این اجتماع اهل حق سال به سال پرشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تاکید بسیار داشتند که شعر و شاعر در موضوعات اجتماعی وارد شوند، تصریح کرد: هنر، شعر و نوحه از مهم‌ترین عوامل نشر اربعین هستند و باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری در حکم تولیت آستان قدس رضوی این نهاد را دارای ظرفیت عظیم فرهنگی دانستند و براین اساس که اربعین نیز عرصه نشر فرهنگ اهل بیت(ع) لذا تصمیم گرفتیم در زمینه ظرفیت فرهنگی این رخداد تلاش داشته باشیم.

منصوری گفت: ستاد اربعین آستان قدس رضوی در دو عرصه در موضوع اربعین خدمات رسانی دارد که عرصه اول حوزه خدماتی است که با استقرار موکب‌هایی در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند و در عرصه دوم حوزه فرهنگی است که از سال گذشته برنامه‌های مهم فرهنگی مانند تقدیم و تکریم منازل میزبان زوار، تقدیر و تکریم مواکب عراقی، اجرای طرح بانی زیارت برای اعزام محرومین، مسابقه بزرگ کتابخوانی  و برگزاری کنگره شعر اربعین را در دستور کار دارد.

مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) با بیان اینکه این برنامه‌ها به صورت کاملا مردمی برگزار می‌شود، افزود: این بنیاد مسئولیت پشتیبانی از این برنامه‌ها را برعهده دارد.

وی افزود: شعر در دستگاه اهل بیت(ع) دارای جایگاه رفیعی است لذا بنا داریم در بنیاد کرامت امام رضا(ع) کمک کنیم تا اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد.

اختتامیه کنگره موکب کلمات دهه سوم محرم در مشهد برگزار می‌شود

حسین شمسیان، مسئول ارتباطات رسانه‌ای بناید کرامت امام رضا(ع) نیز در این نشست گفت: اختتامیه کنگره ملی شعر اربعین با عنوان موکب کلمات دهه سوم محرم در مشهد مقدس برگزار می‌شود و از آثار برتر تقدیر خواهد شد و در این مراسم از کارهای رسانه‌ای تولید شده نیز رونمایی خواهد شد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: