مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت‌رضوی

شرط لازم برای داشتن یک خانواده موفق، ازدواج موفق است

1401/09/22 آذر

رضا آذریان در سلسه همایش‌های «شاخه نبات» که به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با موضوع مهارت‌های پیش از ازدواج که در واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام‌رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت ازدواج موفق به مثلث انتخاب به جوانان نیز گذری کرد و افزود: اضلاع این مثلث شامل آمادگی […]

رضا آذریان در سلسه همایش‌های «شاخه نبات» که به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با موضوع مهارت‌های پیش از ازدواج که در واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام‌رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت ازدواج موفق به مثلث انتخاب به جوانان نیز گذری کرد و افزود: اضلاع این مثلث شامل آمادگی لازم جهت تشکیل خانواده موفق، تناسب لازم با فرد مقابل و علاقمند بودن است که باید به آن اهتمامی ویژه داشت.
این کارشناس خانواده در ادامه به معرفی طراحی ازدواج موفق اشاره کرد و گفت: در این رابطه به ۴ گام نیاز داریم؛ گام نخست مدیریت صحیح دوران مجردی و آشنایی(دچار احساسات نشویم) و گام دوم توجه به انواع آمادگی‌های لازم جهت ازدواج است که دارای انواع بلوغ فرد می‌شود.


وی با اشاره به انواع بلوغ در افراد اظهارکرد: بلوغ جسمی، بلوغ جنسی، بلوغ عقلی(شامل ابزارهای شناخت مانند گفتگو، مشاوره عام، مشاهده رفتار، تحقیق)، بلوغ عاطفی(مدیریت هیجانات)، بلوغ شخصیتی(روانشناختی، استقلال، شناخت نسبی)، بلوغ اجتماعی( ارتباطات)، بلوغ فرهنگی( تعامل در آداب و رسوم)، بلوغ اقتصادی( برای مردان توان بالقوه کسب درآمد و برای زنان مدیریت دخل و خرج) و بلوغ خانوادگی در زمره بلوغ‌های مختلف به شمار می‌آیند.
آذریان تصریح کرد: گام سوم در این مسیر نیز رعایت اصول انتخاب همسر شامل دقت، اختیار، تناسب یا کفایت، تحقیق، مشاوره خاص، علاقه و توکل می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در گام چهارم تعیین ملاک‌ها و معیارها مطرح می‌شود که ملاک‌ها یا اصلی است یا شخصی؛ در ملاک‌های اصلی توافق لازم است و در ملاک‌های فردی، تفاهم.

مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت‌رضوی به افراد مستعد ازدواج درباره خواندن کتاب‌های مهارت‌های قبل از ازدواج تاکید کرد و افزود: قبل از ازدواج همه چیز را ببینید و بگویید اما بعد از ازدواج خیلی از مسائل را مطرح نکنید.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: