مروری بر فعالیت‌های مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی در حوزه محرومیت‌زدایی؛

هیچ کس نباید از ورزش محروم شود

1403/07/29 مهر

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آستان قدس رضوی محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف است. مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی نیز در این سال‌ها تلاش‌هایی داشته و اقداماتی را در مناطق مختلف شهر به‌خصوص مناطق حاشیه‌ای و محروم به انجام رسانده است. سعید رفیق، رئیس اداره فرهنگی ورزشی مؤسسه تربیت بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه قدس از فعالیت‌های این مؤسسه در حوزه محرومیت‌زدایی ورزشی گفت.

ساخت دو مجموعه اختصاصی برای حاشیه شهر 

یکی از موضوعاتی که مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی به دنبال آن بوده، توسعه اماکن ورزشی است. رفیق با اشاره به این نکته در ابتدا گفت: «در حال حاضر سه مجتمع ورزشی برای ارائه خدمت به علاقه‌مندان در مشهد وجود دارد. مجموعه امام رضا(ع) به عنوان مجموعه مرکزی واقع در چهارراه خیام، شامل ۱۰سالن ذیل ورزشگاه امام رضا(ع) برای رشته‌های غیرتوپی، پنج سالن چندمنظوره توپی برای خانم‌ها و آقایان، مجموعه باستانی و سالن کشتی، مجتمع‌های آبی آقایان و بانوان، فضاها و اماکن روباز، زمین‌های تنیس، پیست اسکیت و زمین‌‌های چمن روباز فوتبال است که امکانات ورزشی مختلفی در آن وجود دارد».
مؤسسه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت رضوی در راستای محرومیت‌زدایی در حوزه ورزش در چند سال گذشته دو مجتمع ورزشی دیگر را در حاشیه شهر ساخته است. دو مجموعه به نام شهید دارایی و شهید اصلانی که برخی از امکانات و تجهیزات آن‌ها در تابستان۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید. رئیس اداره فرهنگی ورزشی این مؤسسه درباره آن توضیح بیشتری داد: «ایجاد زیرساخت‌های ورزشی منحصر به محدوده مرکزی مشهد نبوده و در مناطق محروم هم دو مجتمع ورزشی ساخته شده است. مجموعه‌ای در بولوار حر واقع در شهرک شهید رجایی با نام مجموعه شهید دارایی که از حدود ۱۵سال پیش در حال فعالیت است. این مجموعه دارای مجتمع آبی، سالن مینی فوتبال، زمین‌های چندمنظوره هاردپوشن و… به صورت اختصاصی ویژه آقایان است. مجموعه شهید اصلانی هم با زمین‌های هاردپوشن، زمین مینی فوتبال و زمین چمن مصنوعی در اختیار آقایان قرار دارد».
البته علاوه بر ساخت این اماکن، این مؤسسه در این سال‌ها مجموعه‌هایی را هم با اهدای وسایل ورزشی و تجهیزات مختلفی تجهیز کرده است.

استفاده رایگان از مجموعه‌های ورزشی 

تهیه لوازم ورزشی و حتی شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف برای همه اقشار جامعه میسر نیست و این موضوع عامل بازدارنده‌ای برای انجام ورزش در این مناطق شده است. اینجاست که نهادهایی چون مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی پای کار می‌آیند تا هیچ‌کس به‌ویژه کودکان از ورزش محروم نمانند.
به گفته سعید رفیق، در ۳۱ استان کشور رابطان ورزشی در کانون‌های خادمیاری هر استان وجود دارند که فعالیت‌های ورزشی هر استان را پیگیری می‌کنند. اساس کار این کانو‌ن‌ها این است که ذیل نام امام رضا(ع) بتوانند در راستای جلب مشارکت جمعی و مردمی و کمک نهادهای مربوط در حوزه تخصصی‌شان تلاش کنند. مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی در یک طرح همکاری با این کانون‌ها اقداماتی را در مناطق حاشیه شهر داشته است. رفیق در‌ این‌باره توضیح داد: «ذیل این طرح با کمک کانون‌های خادمیاری، خدمات ورزشی‌ را در قالب برنامه‌های گوناگون به اهالی مناطق حاشیه شهر ارائه دادیم. تمرکز این طرح بیشتر بر افرادی است که امکان پرداخت هزینه برای انجام ورزش‌های معمولی را هم ندارند. در راستای فعالیت‌های مشارکتی با کانون‌های خادمیاری تقریباً ۱۲هزار نونهال و نوجوان این مناطق در دو سال گذشته زیر پوشش فعالیت‌های مجموعه‌های ورزشی مختلف آستان قرار گرفتند و از امکانات مختلف ازجمله استخر، سالن‌های ورزشی و… به صورت رایگان استفاده کردند».
دراین طرح از طریق کانو‌ن‌های خادمیاری در مساجد و محلات به‌خصوص توسط ائمه جماعت هر محله برنامه‌های فرهنگی‌ مانند دوره‌های اخلاق، قرآن و… برگزار می‌شود و در پایان هر دوره بنا به گزارش عملکردی، شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها خدماتی را دریافت می‌کنند. به‌طور متوسط هر ماه دست‌کم ۵۰ نوبت ورزشی سالن‌های روباز و چند منظوره و… در سالن‌های خیام، شهید اصلانی و شهید دارایی در اختیار کانون‌های محلات و مساجد قرار می‌گیرد.
رئیس اداره فرهنگی ورزشی مؤسسه تربیت بدنی با ذکر این نکته اضافه کرد: «البته لازم به ذکر است این برنامه‌ها تا یکی دو ماه پیش به صورت مستمر ادامه داشت، اما در یکی دو ماه گذشته به دلیل تغییر و انتظام‌بخشی به حوزه خادمیاری، این خدمات کاهش یافته است که با هماهنگی‌های انجام گرفته با این کانون‌ها در هفته آینده دوباره به روال قبل بازخواهد گشت».

ورزش، نشاط، معنویت

فعالیت مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی در حوزه محرومیت‌زدایی به ایجاد مجموعه‌های ورزشی و فراهم کردن امکان استفاده از آن‌ها محدود نشده و این مؤسسه اقدامات فرهنگی دیگری را نیز به انجام رسانده است. رفیق در این‌باره گفت: «در حال حاضر طرحی به نام «ورزش، نشاط، معنویت» را پیش می‌بریم که در آن با همکاری شهرداری در زمین‌های ورزشی روباز مناطق مختلف مشهد، مسابقات ورزشی مختلفی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم و وسایل ورزشی به عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود. در کنار آن، برنامه‌های فرهنگی‌ مانند زیارت حرم مطهر، غبارروبی مزار شهدا و … نیز انجام می‌گیرد. به عنوان مثال در آخرین مرحله برگزاری این طرح که در دهه کرامت بود، حدود ۲۰۰ قلم هدیه ورزشی شامل توپ، ساک، لباس ورزشی و… اهدا شد».
علاوه بر این برنامه‌ها که گاهی در قالب اردوهای جهادی نیز برگزار می‌شود، مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی در برنامه‌های مشارکتی مانند توزیع بسته‌های معیشتی، حضور در چهارشنبه‌های امام رضایی و اهدای وسایل ورزشی به عنوان هدیه و… هم با امور مجاورین، معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی و مرکز خادمیاری همکاری دارد.

 

خبرنگار: زهرا زنگنه / قدس آنلاین

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: