مسئول کلینیک بابالهادی (ع) مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 40 نفر در این مرکز پذیرش میشوند، گفت: سالانه 12 هزار زائر و مجاور از خدمات مشاورهای و حقوقی بهرهمند میشوند.
مهری گرامی به سابقه تشکیل کلینیک بابالهادی (ع) مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی اشاره و اظهار کرد: این مرکز یکی از واحدهای مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی است که در سال 84 تاسیس و در سال 97 با کلینیک آستان مهر رضوی، تجمیع و مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی تشکیل شد.
وی ادامه داد: این مرکز که در باب الهادی(ع) واقع در صحن پیامبر اعظم(ص) واقع شده همانند سایر مراکز خدمات مشاورهای در حوزههای مختلف بالینی، مشاورههای فردی و خانوادگی، زوج درمانی، ازدواج، کودک و نوجوان، تحصیلی و شغلی به زائران و مجاوران خدمترسانی میکند.
همچنین در حوزه روانسنجی، تستهای مختلف روان شناختی، گفتار درمانی و درمانهای تکنولوژیک، نیز فعالیت دارد.
حضور 60 مشاور خبره در کلینیک بابالهادی(ع)
گرامی مدت زمان هر مشاوره را 45 دقیقه ذکر کرد و ادامه داد: در کلینیک باب الهادی، 60 مشاور خبره در مقطع کارشناسی ارشد به بالا، هر روز هفته از ساعت 7 صبح تا 19 به صورت پیوسته به جز روزهای جمعه که ساعت کاری آن از ساعت 7 تا 13 است، فعالیت دارند.
وی همچنین در خصوص رزرو نوبت مراجعان گفت: افراد به صورت حضوری مراجعه میکنند و نوبت تلفنی نداریم.
تلاش ما این است به افرادی که به حرم مطهر رضوی مشرف میشوند، خدمترسانی و در کمترین زمان ممکن و تا زمانی که زائر در مشهد است نوبتدهی ارایه کنیم.
برای مجاوران نیز به همین گونه است، اما ملاحظاتی که برای نوبت دادن زائران داریم بیشتر است زیرا ممکن است زائری چند ساعت قبل از رفتن به شهر و دیار خود، به اینجا مراجعه کند از این رو تلاش میکنیم، وقت مشاوره برای او در نظر بگیریم.
به گفته گرامی، کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی به صورت خادمیاری اداره میشود و تمامی مشاوران، خادم حرم مطهر رضوی هستند.
ذیل بخش خادمیاری، کلینیک در دیگر مراکز استان و سطح کشور نیز نمایندگانی دارد.
اگرمراجعی به این مرکز مراجعه کند و نیاز به ادامه جلسات مشاوره داشته باشد، شماره تلفن او به دبیر کانون خادمیاران مشاور استان داده میشود تا از طریق آنها پیگیری شود.
وی ادامه داد: مجاورین نیز برای ادامه مشاوره در کلینیکهای مرکز بعثت، خیام، غدیر و حاشیه شهر میتوانند از خدمات مشاورهای حرم مطهر رضوی، بهرهمند شوند.
وی بیشترین خدمات این مرکز را در حوزه مسائل خانوادگی ذکر کرد و افزود: علاوه بر این حوزه در حوزه تربیتی نیز، با مخاطبان ارتباط برقرار کردهایم.
مرکز مشاوره حرم مطهر؛ پناه دوم زائران
گرامی ادامه داد: در این مرکز همواره در تلاش هستیم هیچ کس دست خالی برنگردد، زیرا معتقدیم نگاه زائر و مجاور به کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی به گونه دیگری است، در واقع زائران و مجاوران نگاه امنی به این مرکز دارند.
از نوجوان و جوان گرفته تا افراد سالخورده و کهنسالی که با مشکلات مختلف به این مرکز مراجعه میکنند تا، مشکلات خود را حل کنند.
وی تصریح کرد: مشاوران نیز قبل از شروع کار، خود را به صاحب این حریم میسپارند و از آقا مدد میگیرند تا بهترین خدمت را به زائر ارائه دهند.
در این مرکز، قبل از برقراری ارتباط درمانی در اتاق درمان و ایفای نقش مشاور و مراجع، خادمیار، زائر و مجاوران، یک نقطه اشتراک آنها را به هم وصل کرده است و آن هم وجود مقدس امام مهربانیهاست.
گرامی، خاطر نشان کرد: بارها به چشم خود دیدهام زائری مستاصل و با کوهی از مشکلات، به اذن امام، قدمش به این مرکز باز شده و دنبال امیدی برای ادامه زندگی خود است، که بعد از 45 دقیقه گفت وگو با مشاور، با لبی خندان اتاق را ترک کرده است.
این شعف مراجع کننده برای ما که در این حریم خدمت میکنیم،لذتی وصف ناشدنی است.
وی اضافه کرد: باور دارم هر زائری که پا به این حریم میگذارد، دردی در درون خود احساس کرده است و دلش میخواهد با امام خود درد دل کند تا سبک شود.
به اعتقاد بنده، زائر پس از آنکه حال دلش را به حال این حریم گره میزند، به این مرکز که دومین پناهگاه امن اوست مراجعه میکند تا با مشاوری که میتواند او را در زندگی به صورت اصولی و تخصصی راهنمایی کند هم کلام شود و از دانستههای مشاور استفاده کند.